Građevinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Osnove inženjerske informatike II (Mathematica)
3. vježbe

Algebarsko računanje, definicije funkcija i njihovi grafovi

Algebarsko računanje

1. Polinom  "03vj_rijesene_1.gif"-2"03vj_rijesene_2.gif"-5x+6 nazovite poli1, te zatim, izračunajte  poli1 za x = 3.7.

"03vj_rijesene_3.gif"

"03vj_rijesene_4.gif"

2. Polinom poli1 faktorizirajte funkcijom Factor i dobiveni rezultat raspišite funkcijom Expand.

"03vj_rijesene_5.gif"

"03vj_rijesene_6.gif"

"03vj_rijesene_7.gif"

3. Polinom  "03vj_rijesene_8.gif"- 5"03vj_rijesene_9.gif"+"03vj_rijesene_10.gif"+21x - 18  nazovite poli2 i faktorizirajte ga.
Izračunajte poli2 za x=y+1, te faktorizirajte dobiveni rezultat.

"03vj_rijesene_11.gif"

"03vj_rijesene_12.gif"

"03vj_rijesene_13.gif"

"03vj_rijesene_14.gif"

4. Polinom  poli2 podijelite polinomom poli1, a zatim dobiveni rezultat pojednostavnite pomoću funkcije Simplify.

"03vj_rijesene_15.gif"

"03vj_rijesene_16.gif"

"03vj_rijesene_17.gif"

5. Otklonite vrijednosti pridružene varijablama poli1 i poli2.

"03vj_rijesene_18.gif"

Zadatak za vježbu

1. Polinom 8"03vj_rijesene_19.gif"-28"03vj_rijesene_20.gif"y+2"03vj_rijesene_21.gif""03vj_rijesene_22.gif"+27x"03vj_rijesene_23.gif"+9"03vj_rijesene_24.gif" nazovite  poli1 i faktorizirajte ga.
2. Izračunajte poli1  za y =3 i dobiveni polinom nazovite poli2.
3. Polinom 4"03vj_rijesene_25.gif"-48"03vj_rijesene_26.gif"+81x+243 faktorizirajte i nazovite poli3.
4. Podijelite poli3 s poli2, i pomoću funkcije Simplify prikažite rezultat u jednostavnom obliku.
5. Usporedite vrijednosti od poli2 i poli3 za x="03vj_rijesene_27.gif".
6. Otklonite vrijednosti varijablama poli1,  poli2 i poli3.

"03vj_rijesene_28.gif"

"03vj_rijesene_29.gif"

"03vj_rijesene_30.gif"

"03vj_rijesene_31.gif"

"03vj_rijesene_32.gif"

"03vj_rijesene_33.gif"

"03vj_rijesene_34.gif"

"03vj_rijesene_35.gif"

"03vj_rijesene_36.gif"

"03vj_rijesene_37.gif"

"03vj_rijesene_38.gif"

"03vj_rijesene_39.gif"

"03vj_rijesene_40.gif"

Definiranje funkcija i njihovi grafovi

1. zadatak

1. Definirajte u Mathematici racionalnu funkciju f(x)="03vj_rijesene_41.gif".

2. Izračunajte približnu vrijednost funkcije f u točki x="03vj_rijesene_42.gif".

3. Usporedite vrijednosti funkcije f u točkama "03vj_rijesene_43.gif"="03vj_rijesene_44.gif" i "03vj_rijesene_45.gif"="03vj_rijesene_46.gif".

4. Nacrtajte graf funkcije f nad intervalom [-6,6].

5. Otklonite vrijednost funkcije f.

"03vj_rijesene_47.gif"

"03vj_rijesene_48.gif"

"03vj_rijesene_49.gif"

"03vj_rijesene_50.gif"

"03vj_rijesene_51.gif"

"03vj_rijesene_52.gif"

"03vj_rijesene_53.gif"

"03vj_rijesene_54.gif"

2. zadatak

1. Definirajte u Mathematici  funkciju g(x)=x+sinx.

2. Nacrtajte graf funkcije g nad intervalom [-8,8] pomoću naredbe Plot.

3. Koristeći opcije AspectRatio, AxesLabel i PlotStyle, uredite sliku tako da su jedinice na osima jednake, imenujte osi x i y, a graf neka bude crvene boje.

4. Otklonite vrijednost funkcije g.

"03vj_rijesene_55.gif"

"03vj_rijesene_56.gif"

"03vj_rijesene_57.gif"

"03vj_rijesene_58.gif"

"03vj_rijesene_59.gif"

"03vj_rijesene_60.gif"

3. zadatak

Nacrtajte grafove funkcija sin x, sin "03vj_rijesene_61.gif"x i sin 2x, nad intervalom [0,2π]. Obojite ih redom crveno, plavo i zeleno.

"03vj_rijesene_62.gif"

"03vj_rijesene_63.gif"

4. zadatak

Pomoću funkcije Manipulate prikažite promjene grafova funkcija sin(a"03vj_rijesene_64.gif") i cos(a"03vj_rijesene_65.gif") nad intervalom [-2π,2π], ako parametar a poprima vrijednosti iz intervala [-2,2].

"03vj_rijesene_66.gif"

"03vj_rijesene_67.gif"

"03vj_rijesene_68.gif"

"03vj_rijesene_69.gif"

"03vj_rijesene_70.gif"

"03vj_rijesene_71.gif"

Zadaci za vježbu

1. zadatak

1. Definirajte u Mathematici  funkciju f(x)="03vj_rijesene_72.gif".

2. Izračunajte približnu vrijednost funkcije f u točki x="03vj_rijesene_73.gif".

3. Pokažite da je  f(4) manje od f(-4).

4. Nacrtajte graf funkcije f nad intervalom [-8,8] i obojite ga crveno pomoću funkcije Hue.

5. Otklonite vrijednost funkcije f.

"03vj_rijesene_74.gif"

"03vj_rijesene_75.gif"

"03vj_rijesene_76.gif"

"03vj_rijesene_77.gif"

"03vj_rijesene_78.gif"

"03vj_rijesene_79.gif"

"03vj_rijesene_80.gif"

"03vj_rijesene_81.gif"

2. zadatak

1. Definirajte u Mathematici  funkciju h(x)=3|"03vj_rijesene_82.gif".

2. Nacrtajte graf funkcije h nad intervalom [-3,3] pomoću naredbe Plot.

3. Koristeći opcije AspectRatio, AxesLabel i PlotStyle, uredite sliku tako da su jedinice na osima jednake, imenujte osi x i y, a graf neka bude plave boje.

4. Otklonite vrijednost funkcije h.

"03vj_rijesene_83.gif"

"03vj_rijesene_84.gif"

"03vj_rijesene_85.gif"

"03vj_rijesene_86.gif"

"03vj_rijesene_87.gif"

"03vj_rijesene_88.gif"

3. zadatak

Nacrtajte grafove funkcija sin x i cos x nad intervalom [-4π,4π] i obojite ih  naranđasto i zeleno.

"03vj_rijesene_89.gif"

"03vj_rijesene_90.gif"

Notebook izradili: Vladimir Benić i Sonja Gorjanc


Created by Wolfram Mathematica 6.0  (18 March 2008) Valid XHTML 1.1!