Građevinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Osnove inženjerske informatike II (Mathematica)
2. vježbe

Liste, vektori i matrice

Vektorski račun

1. zadatak

Definirajte u Mathematici vektore
"02vj_rijesene_1.gif" = 2."02vj_rijesene_2.gif" + 3."02vj_rijesene_3.gif" + "02vj_rijesene_4.gif"  
  "02vj_rijesene_5.gif"= -"02vj_rijesene_6.gif" + 5."02vj_rijesene_7.gif" +4."02vj_rijesene_8.gif"
a zatim izračunajte:
1.  2"02vj_rijesene_9.gif" + "02vj_rijesene_10.gif";
2.  "02vj_rijesene_11.gif" - 2"02vj_rijesene_12.gif";
3.  skalarni umnožak  "02vj_rijesene_13.gif"·"02vj_rijesene_14.gif";
4. vektorski  umnožak  "02vj_rijesene_15.gif"×"02vj_rijesene_16.gif".

"02vj_rijesene_17.gif"

"02vj_rijesene_18.gif"

"02vj_rijesene_19.gif"

"02vj_rijesene_20.gif"

"02vj_rijesene_21.gif"

2. zadatak

   
Za vektore  "02vj_rijesene_22.gif" i "02vj_rijesene_23.gif", definirane u 1. zadatku, izračunajte:
1. modul vektora  "02vj_rijesene_24.gif"
2. kut (u stupnjevima) izmedju "02vj_rijesene_25.gif" i "02vj_rijesene_26.gif".
3. Otklonite vrijednosti pridružene varijablama a i b.

   
Podsjetnik:
  • Modul vektora "02vj_rijesene_27.gif" se može računati po formuli  |"02vj_rijesene_28.gif"| ="02vj_rijesene_29.gif".
  • Kosinus kuta između vektora "02vj_rijesene_30.gif" i "02vj_rijesene_31.gif"  računamo po formul  "02vj_rijesene_32.gif".
  • Ako znamo kosinus nekog kuta, tada ćemo kut dobiti primjenom funkcije ArcCos.
• Množenje kuta u stupnjevim s konstantom Degree pretvara kut u radijane, a dijeljenje kuta u radijanima s Degree pretvara kut u stupnjeve.

"02vj_rijesene_33.gif"

"02vj_rijesene_34.gif"

"02vj_rijesene_35.gif"

Zadaci za vježbu

Definirajte u Mathematici vektore u prostoru
"02vj_rijesene_36.gif" = "02vj_rijesene_37.gif" + 3"02vj_rijesene_38.gif" + 2.1"02vj_rijesene_39.gif"  
  "02vj_rijesene_40.gif"= -"02vj_rijesene_41.gif" + 5"02vj_rijesene_42.gif"
a zatim izračunajte:
                                       
1.  vektor "02vj_rijesene_43.gif"= 3"02vj_rijesene_44.gif" -4"02vj_rijesene_45.gif";
rješenje: "02vj_rijesene_46.gif" =7"02vj_rijesene_47.gif" -12.2"02vj_rijesene_48.gif" + 6.3"02vj_rijesene_49.gif"

2.  module vektora "02vj_rijesene_50.gif" i "02vj_rijesene_51.gif";
rješenje: |"02vj_rijesene_52.gif"| =3.79605,  |"02vj_rijesene_53.gif"| =5.39351

3.  skalarni umnožak  "02vj_rijesene_54.gif"·"02vj_rijesene_55.gif";
rješenje:   14.9

4.  kut između vektora "02vj_rijesene_56.gif" i "02vj_rijesene_57.gif", rezultat izrazite u stupnjevima;
rješenje:  106.249°

5.  vektorski  umnožak  "02vj_rijesene_58.gif"×"02vj_rijesene_59.gif";
rješenje: "02vj_rijesene_60.gif"×"02vj_rijesene_61.gif"=-11.13"02vj_rijesene_62.gif" -2.1"02vj_rijesene_63.gif" + 8.3"02vj_rijesene_64.gif"

6.  površinu paralelograma što ga određuju vektori   "02vj_rijesene_65.gif" i "02vj_rijesene_66.gif".
rješenje: 14.042
Uputa: Formula za površinu paralelograma određenog vektorima "02vj_rijesene_67.gif" i "02vj_rijesene_68.gif" je  |"02vj_rijesene_69.gif"×"02vj_rijesene_70.gif"|,  tj. ta je površina jednaka modulu vektorskog umnoška.

"02vj_rijesene_71.gif"

"02vj_rijesene_72.gif"

"02vj_rijesene_73.gif"

"02vj_rijesene_74.gif"

"02vj_rijesene_75.gif"

"02vj_rijesene_76.gif"

"02vj_rijesene_77.gif"

"02vj_rijesene_78.gif"

Matrični račun

1. zadatak

Napišite matrice

a = "02vj_rijesene_79.gif"
b="02vj_rijesene_80.gif".

  Pomoću MatrixForm prikažite ih u standardnom matričnom obliku, a zatim
  
1.  izračunajte  3a -2b
  
2. izračunajte  a·b
  
3. izračunajte inverznu matricu one matrice kojoj je determinanta različita od nule.
      Rezultat prikažite u matričnom obliku.
  4. Otklonite vrijednosti pridružene varijablama a i b.

"02vj_rijesene_81.gif"

"02vj_rijesene_82.gif"

"02vj_rijesene_83.gif"

"02vj_rijesene_84.gif"

"02vj_rijesene_85.gif"

"02vj_rijesene_86.gif"

"02vj_rijesene_87.gif"

2. zadatak

Koristeći matrice, odredite rješenje sustava linearnih jednadžbi
   2*x - y +3z = 9
   3*x +y -  z  = 2
    x   +2*y-z = 2

Uputa: Ako je sustav zapisan matrično  Ax=b i ako je det(A)≠0 onda je x="02vj_rijesene_88.gif"

"02vj_rijesene_89.gif"

"02vj_rijesene_90.gif"

"02vj_rijesene_91.gif"

"02vj_rijesene_92.gif"

Zadaci za vježbu

Zadatak 1

Definirajte u Mathematici matrice a i b

a = "02vj_rijesene_93.gif"

b="02vj_rijesene_94.gif",

a zatim izračunajte:

1. matricu a.b i prikažite ju u matričnoj formi;    
rješenje: "02vj_rijesene_95.gif"

2. determinantu matrice a;    
rješenje: 84

3. inverznu matricu matrice a;
  
rješenje: "02vj_rijesene_96.gif"

4. transponiranu matricu matrice b.
  
rješenje: "02vj_rijesene_97.gif"

"02vj_rijesene_98.gif"

"02vj_rijesene_99.gif"

"02vj_rijesene_100.gif"

"02vj_rijesene_101.gif"

"02vj_rijesene_102.gif"

"02vj_rijesene_103.gif"

"02vj_rijesene_104.gif"

Zadatak 2

Koristeći matrice, odredite rješenje sustava linearnih jednadžbi

      x         +2 z  = 4
   2 x  +   y +2 z  = 2
–2 x  +2 y  –   z  = 5

rješenje: x="02vj_rijesene_105.gif"

Uputa: Ako je sustav zapisan matrično, u obliku  Ax=b i ako je det(A)≠0, onda je x="02vj_rijesene_106.gif"

"02vj_rijesene_107.gif"

"02vj_rijesene_108.gif"

"02vj_rijesene_109.gif"

"02vj_rijesene_110.gif"

Dodatak

Liste I

Varijablama a i b pridružite tročlane liste brojeva.
Neka Mathematica pri tome ne ispisuje output.

"02vj_rijesene_111.gif"

1. Izračunajte njihov zbroj, razliku, produkt i kvocijent.

"02vj_rijesene_112.gif"

"02vj_rijesene_113.gif"

"02vj_rijesene_114.gif"

"02vj_rijesene_115.gif"

2. Izračunajte n-tu potenciju liste a i potencirajte listu a listom b;

"02vj_rijesene_116.gif"

"02vj_rijesene_117.gif"

3. Izračunajte listu približnih vrijednosti koje funkcija cos poprima na elementima liste a;

"02vj_rijesene_118.gif"

4. Otklonite vrijednosti pridružene varijablama a i b i provjerite da ste to učinili.

"02vj_rijesene_119.gif"

Zadatak za vježbu

1. Ako su a i b tročlane liste brojeva 3,5.4 i 7, odnosno 1,-3.2 i 0, izračunajte   3"02vj_rijesene_120.gif"-5"02vj_rijesene_121.gif".
rješenje: {4,163.854,3}

"02vj_rijesene_122.gif"

"02vj_rijesene_123.gif"

"02vj_rijesene_124.gif"

Liste I - naredbe Table i TableForm

1. Pomoću naredbe Table ispišite tablicu svih parnih prirodnih brojeva manjih od 87.

"02vj_rijesene_125.gif"

2. Ispišite listu vrijednosti funkcije cos na brojevima 0-π, s korakom "02vj_rijesene_126.gif".

"02vj_rijesene_127.gif"

3. Ispišite gornji rezultat u obliku tablice.

"02vj_rijesene_128.gif"

4. Formirajte tablicu parova (x, cos(x)-x) za 0≤x≤π/2 s korakom 0.1.
Rezultat prikažite pomoću funkcije TableForm.
Iz tablice očitajte u kojemo podintervalu funkcija cos(x)-x mijenja predzak tj. u
kojem podintervalu se nalazi njezina nultočka (ili drukčije rečeno: gdje je rješenje jednadžbe cos(x)=x).

"02vj_rijesene_129.gif"

Zadatak za vježbu

1. Pomoću naredbe Table formirajte tablicu vrijednosti  "02vj_rijesene_130.gif" kada i ide od 3 do 14 s korakom 2.         rješenje: {9,25,49,81,121,169}

"02vj_rijesene_131.gif"

Liste II

1. Varijabli a pridružite dvodimenzionalnu listu 3×2.
2. Prikažite a u obliku tablice.
3. Pomnožite a s listom {1,2,3}.
4. Otklonite vrijednost pridruženu varijabli a.

"02vj_rijesene_132.gif"

"02vj_rijesene_133.gif"

"02vj_rijesene_134.gif"

"02vj_rijesene_135.gif"

Liste II - naredbe Table i TableForm

1. Pomoću naredbe Table napravite tablicu množenja za prvih 5 prirodnih brojeva.

"02vj_rijesene_136.gif"

2. Formirajte dvodimenzionalna tablicu čiji su elementi "02vj_rijesene_137.gif", ako i=1,2,3,  a  j=1,2,3,4. Koristite TableForm

"02vj_rijesene_138.gif"

Zadatak za vježbu

1. Formirajte dvodimenzionalna tablicu čiji su elementi "02vj_rijesene_139.gif" ako  i=1,2,3,  a  j=1,2,3,4. Koristite naredbu TableForm        
rješenje:   

1 "02vj_rijesene_140.gif" "02vj_rijesene_141.gif" "02vj_rijesene_142.gif"
"02vj_rijesene_143.gif" "02vj_rijesene_144.gif" "02vj_rijesene_145.gif" "02vj_rijesene_146.gif"
"02vj_rijesene_147.gif" "02vj_rijesene_148.gif" "02vj_rijesene_149.gif" "02vj_rijesene_150.gif"

"02vj_rijesene_151.gif"

Notebook izradili: Vladimir Benić i Sonja Gorjanc


Created by Wolfram Mathematica 6.0  (25 February 2008) Valid XHTML 1.1!