Građevinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Osnove inženjerske informatike II (Mathematica)
1. vježbe

Aritmetičke operacije i funkcije

Aritmetičke operacije

Osnovne operacije

    Zbrajanje:        +
    Oduzimanje :   -
    Množenje:        *   ili  razmak
    Dijeljenje:        /
    Potenciranje:    ^
    

Da bi Mathematica ispisala output treba kursor biti u input ćeliji te pritisnuti tipke [SHIFT] i [ENTER] (istovremeno).

"01vj_rijesene_1.gif"

"01vj_rijesene_2.gif"

"01vj_rijesene_3.gif"

"01vj_rijesene_4.gif"


◇ Izračunajte vrijednost izraza 2.4-
"01vj_rijesene_5.gif"

"01vj_rijesene_6.gif"

"01vj_rijesene_7.gif"

Zagrade

    Okrugle zagrade djeluju uobičajeno - za promjenu prioriteta operacija. Za tu namjenu  upotrebljavamo ISKLJUČIVO okrugle zagrade.

    Uglate zagrade u Mathematici imaju posebno značenje (uskoro ćete ih upotrijebiti). Njih NE koristimo za promjenu prioriteta operacija.
    
    Vitičaste zagrade u Mathematici također imaju posebno značenje (početi ćemo ih koristiti na sljedećim vježbama). Njih također NE koristimo za promjenu prioriteta operacija.

□ Izračunajte vrijednost razlomka  "01vj_rijesene_8.gif"

"01vj_rijesene_9.gif"

"01vj_rijesene_10.gif"

□ Izračunajte "01vj_rijesene_11.gif"

"01vj_rijesene_12.gif"

"01vj_rijesene_13.gif"

□ Izračunajte vrijednost izraza "01vj_rijesene_14.gif"

"01vj_rijesene_15.gif"

"01vj_rijesene_16.gif"

Zadaci za vježbu

Izračunajte:      8.3×"01vj_rijesene_17.gif"-"01vj_rijesene_18.gif"                    rješenje: 98.2686

Izračunajte:     "01vj_rijesene_19.gif"           rješenje: 0.359734

Izračunajte:      "01vj_rijesene_20.gif"                        rješenje: 30.4451


Unos inputa:

"01vj_rijesene_21.gif"

"01vj_rijesene_22.gif"

"01vj_rijesene_23.gif"

"01vj_rijesene_24.gif"

"01vj_rijesene_25.gif"

"01vj_rijesene_26.gif"

Korištenje prethodnih rezultata

Mathematica koristi slijedeće oznake za predhodno dobivene rezultate:

     %          označava zadnji dobiveni rezultat
     %%        označava predzadnji rezultat
     %n        označava rezultat u retku koji je markiran s Out[n]

"01vj_rijesene_27.gif"

"01vj_rijesene_28.gif"

"01vj_rijesene_29.gif"

"01vj_rijesene_30.gif"

"01vj_rijesene_31.gif"

"01vj_rijesene_32.gif"

"01vj_rijesene_33.gif"

"01vj_rijesene_34.gif"

Točna i približna vrijednost broja, naredbe N i NumberForm

Račun se u Mathematici može provoditi na dva načina: TOČNO i PRIBLIŽNO.
Za približni račun  Mathematica koristi 16 znamenaka, a standardno ispisuje 6 značajnih znamenaka.

Tako npr. želimo li  podjeliti 3 sa 7 dobivamo točan rezultat "01vj_rijesene_35.gif"

"01vj_rijesene_36.gif"

"01vj_rijesene_37.gif"

Želimo li približni rezultat, dovoljno je bilo koji broj u izrazu napisati s decimalnom točkom, Mathematica će tada približno računati i ispisivati približnu vrijednost rezultata.

"01vj_rijesene_38.gif"

"01vj_rijesene_39.gif"

Točan rezultat Mathematica pretvara u približni pomoću naredbe N.
(Obratite pažnju na upotrebu uglatih zagrada:
Naredba[izraz])

"01vj_rijesene_40.gif"

"01vj_rijesene_41.gif"

Mathematica standardno ispisuje približnu vrijednost sa 6 znamenaka.
Želimo li točan rezultat prikazati s više ili manje znamenaka od 6 koristimo naredbu
N[izraz, broj znamenaka].
(Obratite pažnju na upotrebu uglatih zagrada:
Naredba[izraz,opcije])

"01vj_rijesene_42.gif"

"01vj_rijesene_43.gif"

"01vj_rijesene_44.gif"

"01vj_rijesene_45.gif"

Dakle, naredbom N točan rezultat pretvaramo u približni.

Međutim, ako je u izrazu već upotrijebljena decimalna točka, to nije točno zadan zadatak pa Mathematica računa približno sa 16 znamenaka te neće izvršiti zadanu naredbu N.

"01vj_rijesene_46.gif"

"01vj_rijesene_47.gif"

"01vj_rijesene_48.gif"

"01vj_rijesene_49.gif"

U slučajevima kada želimo kontrolirati broj značajnih znamenaka približnog rezultata (do 16), koristimo naredbu NumberForm[izraz, broj znamenaka].

"01vj_rijesene_50.gif"

"01vj_rijesene_51.gif"

"01vj_rijesene_52.gif"

"01vj_rijesene_53.gif"

Ugrađene konstante i funkcije

Osnovne konstante

Popis osnovnih konstanti:
    E        konstanta e
    Pi     konstanta π
    I   imaginarna jedinica i

"01vj_rijesene_54.gif"

"01vj_rijesene_55.gif"

"01vj_rijesene_56.gif"

"01vj_rijesene_57.gif"

"01vj_rijesene_58.gif"

"01vj_rijesene_59.gif"

"01vj_rijesene_60.gif"

"01vj_rijesene_61.gif"

"01vj_rijesene_62.gif"

"01vj_rijesene_63.gif"

Osnovne funkcije

Popis osnovnih funkcija je sljedeći:
    Sqrt[x] - drugi korijen,  "01vj_rijesene_64.gif"
    Exp[x] -  eksponencijalna funkcija , "01vj_rijesene_65.gif"
    Log[x] - prirodni logaritam, ln x
     
Log[b,x] - logaritam po bazi b, "01vj_rijesene_66.gif"
    Sin[x], Cos[x], Tan[x],Cot[x] - trigonometrijske funkcije s argumentom u radijanima
    ArcSin[x], ArcCos[x], ArcTan[x],ArcCot[x] - inverzne trigonometrijske funkcije
    n! - faktorijel broja n
     Abs[x] -
apsolutna vrijednost
    
Round[x] - cijeli broj najbliži broju x
    
Random[] - pseudoslučajan broj izmedju 0 i 1
    
Binomial[n, m] - binomni koeficijent "01vj_rijesene_67.gif"

Obratite pažnju!
Imena svih funkcija definiranih u programu Mathematica počinju velikim slovom, a argumenti se pišu u uglatim zagradama.

"01vj_rijesene_68.gif"

"01vj_rijesene_69.gif"

"01vj_rijesene_70.gif"

"01vj_rijesene_71.gif"

"01vj_rijesene_72.gif"

"01vj_rijesene_73.gif"

"01vj_rijesene_74.gif"

"01vj_rijesene_75.gif"

"01vj_rijesene_76.gif"

"01vj_rijesene_77.gif"

Zadaci za vježbu

Izrazite približnu vrijednost izraza "01vj_rijesene_78.gif"   sa 9 znamenki                       rješenje: 8.82458357                 

Izračunajte udaljenost točaka A(2.5, 3.8) i B(4.23, -1.53).                        rješenje: 5.60373
  Ako ste zaboravili: d(A,B)="01vj_rijesene_79.gif"                   

Izračunajte kut između vektora   "01vj_rijesene_80.gif" =  2.4"01vj_rijesene_81.gif" + 3.8"01vj_rijesene_82.gif"  i "01vj_rijesene_83.gif" =  5.9"01vj_rijesene_84.gif" + 1.7"01vj_rijesene_85.gif"         rješenje: 0.726943
  Ako ste zaboravili: cosα="01vj_rijesene_86.gif"                                                         

Izračunajte vrijednost izraza:     ln(3.1)+sin("01vj_rijesene_87.gif")                                   rješenje: 1.1368

Izračunajte vrijednost izraza:    "01vj_rijesene_88.gif"                                     rješenje: 0.220005

Izračunajte vrijednost izraza:     "01vj_rijesene_89.gif"                               rješenje: 2.06696


Unos inputa:

"01vj_rijesene_90.gif"

"01vj_rijesene_91.gif"

"01vj_rijesene_92.gif"

"01vj_rijesene_93.gif"

"01vj_rijesene_94.gif"

"01vj_rijesene_95.gif"

"01vj_rijesene_96.gif"

"01vj_rijesene_97.gif"

"01vj_rijesene_98.gif"

"01vj_rijesene_99.gif"

"01vj_rijesene_100.gif"

"01vj_rijesene_101.gif"

Notebook izradili: Vladimir Benić i Sonja Gorjanc


Created by Wolfram Mathematica 6.0  (20 February 2008) Valid XHTML 1.1!