Program Rhinoceros

Rhinoceros (Rhino) je program za 3D modeliranje koji se može koristiti na razne načine i za vrlo različite svrhe. Mi ćemo ga koristiti za modeliranje prostornih i ravninskih objekata (tijela, ploha, prostornih ili ravninskih krivulja i poligonalnih linija) te za upoznavanje ili produbljivanje znanja o njihovim geometrijskim odnosima.

Osnovno o sučelju, prozorima s pogledima i ravninama konstrukcije



Slika1: Sučelje programa Rhino s istaknutim nazivima na hrvatskom i engleskom jeziku.


Pogledajte sljedeća dva video zapisa u kojima se objašnjavaju neke osnovne karakteristike grafičkih prozora u programu Rhino (koordinatni sustav, dani pogledi u pojedinim prozorima, odabir načina projiciranja, razmještaj prozora i dane ravnine konstrukcije), te neki osnovni načini, naredbe i opcije za crtanje točaka i dužina.


video1


video2

  • Ako ste već nešto radili u programu Rhino, pokušajte samostalno riješiti Zadatak 1.
  • Ako sad prvi put radite u tom programu, pregledajte video zapis rješenja i nakon toga samostalno riješite zadatak.

    Zadatak 1
    U svakoj od tri koordinatne ravnine (xy, xz, yz) konstruirajte kvadrat kojemu po dvije stranice leže na pozitivnim stranama koordinatnih osi, a duljine stranica su 15.
    Te kvadrate obojite redom crvenom, plavom i zelenom bojom.
    Zatim konstruirajte kocku kojoj su konstruirani kvadrati strane i translatirajte ju za vektor a = -20i-20j-5k.
    Gornju stranu kocke obojite crvenom, prednju plavom, a desnu zelenom bojom.
    Nacrtane objekte prikažite u tlocrtnom, nacrtnom i bokocrtnom pogledu te u aksonometriji.


    rješenje




  • Neke ravninske konstrukcije i transformacije


    Zadatak 2
    U koordinatnoj ravnini xy konstruirajte trokut kojem su duljine stranica 15, 14 i 12.
    Zadatak 3
    Za trokut iz Zadatka 2 konstrurajte težište i
    ortocentar.
    Zadatak 4
    Za trokut iz Zadatka 2 konstrurajte središta opisane i upisane kružnice
    te Eulerov pravac.

    rješenje

    rješenje

    rješenje
    traka OSNAP
    korištene naredbe: Polyline, Circle

    prozori LAYERS i PROPERTIES
    korištene naredbe: Polyline, Point, Dimension>Text Block

    prozori LAYERS i PROPERTIES
    pozivanje naredbe upisom preko tipkovnice
    korištene naredbe: Polyline, Circle, Point, Dimension>Text Block, Curve>Extend Curve

    Zadatak 5
  • U koordinatnoj ravnini xy konstruirajte elipsu kojoj su poluosi duljina 6 i 4, a središte u ishodištu.
  • Odredite kut pod kojim se ta elipsa vidi iz točke (8,8).
  • U točki te elipse kojoj je x koordinata jednaka -4, a y koordinata manja od 0, konstruirajte tangentu elipse.

  • rješenje
    traka OSNAP (Tan)
    korištene naredbe: Ellipse , Point , Polyline, Dimension>Angle Dimension , Curve>Extend Curve , Curve>Curve From Object>Intersection , Line>Tangent Line From Curve

    Zadatak 6
    U koordinatnoj ravnini xy konstruirajte figuru sa Slike 2, a zatim pomoću ravninskih transformacija konstrurajte figuru sa Slike 3.



    Slika 2

    Slika 3

    rješenje
    korištene naredbe: Rectangle , Polyline, Trim , Join , Rotate 2-D , Copy , Move , Mirror

    Neke prostorne konstrukcije i transformacije

    Plohe

    Primjer 1
    Konstrukcija dijela ravnine P(20,15,-10).

    plohe-ravnina
    Primjer 2
    Plohe konstruirane pomoću naredbe Extrude Curve.

    plohe-Extrude
    prozor PROPERTIES (Isocurve Density)
    korištene naredbe: Point, Surface>Plane>3 Points, Surface>Extend Surface, Transform>Scale>Scale 3-D
    korištene naredbe: Circle, Surface>Extrude Sufrace>Straight (To Point, Along Curve), Analyze>Mass Properties>(Area, Volume), Solid>Cap Planar Holes

    Tijela

    Primjer 3
    Modeliranje kvadra i kugle.

    kvadar-kugla-sfera
    Primjer 4
    Modeliranje valjka i stošca.

    valjak-stožac
    korištene naredbe:
    Solid>Box, Solid>Extrude Planar Curve>Srtaight, Solid>Sphere
    korištene naredbe:
    Solid>Cylinder, Solid>Cone, Extrude Planar Curve>Straight ( Along Curve, To Point)


    Zadatak 7
  • Konstruirajte rotacijski stožac kojem osnovica leži u xy ravnini. Središte osnovice je (15,10,0), polumjer osnovice je 6, a visina stošca je 17.
  • Konstruirajte rotacijski valjak kojem su točke (15,0,6) i (15,20,6) središta osnovica, a polumjer osnovica je 4.
  • Koristeći Booleove operacije konstruirajte uniju, presjek i razliku tih tijela.

  • rješenje
    korištene naredbe: Solid>Cone, Solid>Cylinder, Copy, Solid>Union, Solid>Intersection, Solid>Difference

    Zadatak 8
    Konstruirajte kocku stranice 10, a zatim ju presijecite ravninom tako da je presjek pravilan šesterokut. Kreirajte tijelo nastalo presijecanjem kocke na ovaj način.
    Zadatak 9
    Konstruirajte oktaedar kojem je duljina stranice 14.


    rješenje

    rješenje
    korištene naredbe: Solid>Box, Polyline, Surface>Plane>3 Points, Trim, Cap Planar Holes korištene naredbe: Polygon, Polyline, Transform>Rotate 3-D, Solid>Pyramid, Transform>Mirror



    Ema Jurkin i Sonja Gorjanc - 3DGeomTeh - Razvojni projekt Sveučilišta u Zagrebu